Педагогічний досвід роботи
«Учитель як фахівець живе доти, поки вчиться».
К. Ушинський
І.Загальні відомості.
Рік народження: 1977
Освіта (назва навчального закладу, час його закінчення): вища, Рівненський міжнародний університет «РЕГІ» ,2001
Посада: вчитель біології Монастирецької ЗОШ І-ІІІ ступенів
Педагогічний стаж: 16 років
Форма та результати підвищення кваліфікації: курси підвищення кваліфікації у Закарпатському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Свідоцтво № 699 від19.02.2011р.
Нагороди: грамоти та подяка відділу освіти,
грамоти Монастирецької ЗОШ І-ІІІ ст..
ІІ. Творча візитка.
Проблема, над якою працюю:
«Нетрадиційні форми роботи на уроках,
їх роль у вихованні інтересу до біології»
Моє педагогічне кредо:
« Будьте самі шукачами, дослідниками.
Не буде вогника у вас – вам ніколи
не запалити його в інших ».
Василь Сухомлинський
Якщо твої плани розраховані на рік - сій зерно,
Якщо на десятиріччя - сади дерева,
А якщо на ціле життя - віддай дітям часточку душі своєї - навчай їх.
Вчитель – це професія неординарна. Особливість цієї професії полягає у тому, що вчитель працює не шаблонно, не за заготовленими наперед алгоритмами. Кожна педагогічна ситуація унікальна, неповторна. Адже добре відомо, що копіювання, навіть найвдалішого уроку проведеного в іншому класі чи уроку колеги, може виявитись вкрай невдалим. Тобто робота вчителя завжди вимагає творчого підходу. Комплекс завдань з якими щодня стикається вчитель містить досить багато різних за характером задач, які стосуються навчання, виховання та розвитку учнів.
Біологія, як предмет природничого циклу, покликана формувати в учнів цілісне уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу; екологічний спосіб мислення; роль і місце людини в довкіллі, її моральну відповідальність за збереження природи; здоровий спосіб життя. Все це ті компетенції особистості, яких потребує сучасне суспільство. У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з них такі: Як навчити школяра любити навчатися? Як стимулювати його до активного пізнання? Як створити умови для розвитку і реалізації особистості? Такі ж питання свого часу постали і переді мною у моїй педагогічній діяльності. Постала дилема: як побудувати свій урок, щоб він одночасно забезпечував відповідність до вимог програми наукового рівня подачі навчального матеріалу та відповідність вимогам сучасних освітніх технологій і в той же час: був цікавим і захоплючим; був ефективним і результативним; був зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів.
Для розвитку творчих здібностей учнів, їх поступового залучення до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями і вчителями традиційного уроку недостатньо, тому на допомогу вчителю приходять нові форми уроків – нестандартні: уроки – семінари, уроки – конференції, уроки – змагання тощо. У зв’язку зі збільшенням розумового навантаження на уроках практикуються методичні прийоми, що підтримують у школярів інтерес до навчання, бажання вивчати біологію,стимулювати їхню активність. Саме тому я обрала науково-методичну проблему «Нетрадиційні форми роботи на уроках, їх роль у вихованні інтересу до біології». Сутність досвіду: на сучасному етапі роль учителя стає роллю одного з партнерів у навчальному процесі, адже просто необхідно залучати всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності. Тому доповнення традиційних методів та прийомів роботи нетрадиційними дає значно кращий результат: активізує мислення, мотивує навчання, заохочує самовираження учнів.
Василь Сухомлинський говорив « Будьте самі шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших ». Цей вислів є кредом моєї педагогічної діяльності.
ІІІ. Професійна діяльність
1.Методична робота.
1.1.Актуальність та перспективність досвіду.
В своїй роботі постійно вдосконалюю педагогічну майстерність,підвищую фаховий і кваліфікаційний рівень. Працюю над поповненням навчально-методичними матеріалами кабінету біології. З 2009 року-голова методичного об'єднання вчителів природничо-математичного циклу. Передаю свій педагогічний досвід колегам через проведення відкритих уроків,семінарів,майстер-класів.
У своїй практиці надаю перевагу діяльністному підходу у навчанні учнів і тому у моєму методичному арсеналі наявні різноманітні форми і методи навчальної діяльності, зокрема: створення атмосфери зацікавленості у пізнавальній діяльності кожного учня; стимулювання учнів до вільного висловлювання своїх думок; вибір учнями способів виконання завдань; обмін думками; самостійна пошукова робота з підручником та додатковою літературою, живими об’єктами, виконання дослідів, ведення спостережень; використання ІКТ на уроках біології; народознавчий та краєзнавчий підхід до вивчення біології.
2.Навчально-освітня робота.
2.1.Основна ідея досвіду.
Кожен учитель прагне зацікавити учнів предметом, який він викладає, бо це є запорукою успішного навчання . Потурбуватись про виникнення та зростання цього інтересу – справа вчителя. Уміння працювати в режимі багатьох завдань-стан успішного уроку.
Тематичне планування передбачає визначення типу уроку; визначення обсягу навчального матеріалу; підготовку засобів наочності, використання технічних засобів навчання й підбір фактичного матеріалу.
Існує більше десяти типологій уроків, що пояснюється різноманітністю ознак, за якими класифікують заняття.
Кожне з цих занять може проводитися в різних нетрадиційних формах наприклад:
-Уроки змістовної спрямованості (лекція,семінар,конференція).
-Уроки на інтегрованій основі (урок-комплекс, міжпредметний урок).
- Уроки-змагання (КВН, аукціон,вікторина,змагання) тощо.
Тип уроку вчитель вибирає залежно від місця цього заняття в межах теми, його змісту, завдань, віку учнів, власного досвіду та ін. Проте, яким би урок не був, він має відзначатися результативністю в сучасних умовах навчання.
2.2.Шляхи і методи реалізації.
Для успішного досягнення результатів при вивченні біології я часто застосовую нові форми уроків – нестандартні. Чому вважаю за доцільне проведення таких уроків? Бо вони дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, створюють умови для виховання творчих здібностей школяра, розширюють функції вчителя, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожної дитини,дозволяють учням розкритися набагато більше,ніж на звичайних стандартних.
- Урок прес-конференція
Наприклад уроки,що нагадують публічні форми спілкування,одним з них є урок прес-конференція. Даний урок побудований у вигляді обговорення про попередження захворювань органів кишково-шлункового тракту та їх профілактики, із присутністю мікробіолога, санепідеміолога, гематолога,валеолога, лікаря та журналістів різних видань. Доцільність проведення таких уроків,саме в 9 класі, стимулює учнів до самостійної пізнавальної діяльності та відповідає їх віковій категорії.
- Урок-мандрівка
Однією з найцікавіших форм уроків, що проводяться на всіх етапах вивчення матеріалу, є уроки-мандрівки. Особливість цих уроків полягає у тому, що педагогічний процес реалізується як в умовах класного приміщення, так і поза ним. Підсумовуючи тему «Кров і кровообіг», узагальнюючий урок провела у формі подорожі, де за поданим маршрутом учні мандрували «Рікою життя» узагальнюючи і систематизуючи багаж знань.
-Урок-слідство
Як стверджували давні філософи «Не здивувати - не навчити». Тому проводжу уроки,що засновані на формах практичної діяльності. Одним з таких видів уроків є урок – слідство. Вивчаючи тему «Тип Плоскі черви. Особливості процесів життєдіяльності» у 8 класі,учні проводять слідство,як людина може заразитися паразитичними формами плоских червів і до яких наслідків це призведе. Цінність уроків-досліджень у тому, що під час їх проведення поєднуються індивідуальні та групові форми роботи і створюються умови для самостійної роботи учнів з опанування навчального матеріалу за рахунок розвитку інтелектуальних умінь.
- Урок-змагання
Уроки-змагання швидше покликані узагальнити, систематизувати і перевірити знання учнів. Такі уроки практикую проводити з 5 класів,тому що вони у нетрадиційній ігровій формі формують в учнів згуртованість,стійкість,бажання не підвести однокласників,допомагають розкрити особисті здібності задля перемоги команди, до складу якої вона входить. Робота на кінцевий результат, на перемогу змушує школяра працювати самостійно, виробляє навички самоаналізу, формує точну самооцінку.
- Урок-проект
Важливим є підхід,який надав би можливість школярам працювати самостійно і стимулював до подальшого навчання. Саме проектна діяльність-один зі способів досягти поставлевної мети. Починаючи з 5 класу, учні працюють над дослідницькими проектами. Вони проводять спостереження за явищами природи, вчаться робити висновки. В роботі над проектом «Користь і шкода від опалого листя» проведені спостереження за деревами шкільного подвір’я, за зміною кольору листя, термінами листопаду. Діти прийшли до висновку, що дорослі часто порушують правила поведінки в природі.
- Інтегрований урок
У сучасному педагогічному процесі значного розвитку набула ідея міжпредметної інтеграції. Інтегрований урок-це новий тип уроку,у якому навколо однієї теми поєднано відомості різних навчальних предметів. Такі нестандартні уроки дають можливість учителеві разом з учнями опанувати значний за обсягом навчальний матеріал, домогтися формування міцних, усвідомлених міжпредметних зв'язків, уникнути дублювання у вивченні низки питань, досягти цілісності.
- Комп'ютерний урок
Вчитель біології – науки ХХІ ст. - повинен уміти розкрити перед учнями у вигляді сучасних комп’ютерних технологій закодовані наукою різні поняття і терміни. Комп’ютер сприяє не тільки розвитку самостійності та творчих здібностей учнів, дозволяє змінити технологію навчання, а й надає уроку інтегрований характер. Усе це сприяє покращенню якості навчання.
Вже немає жодного вчителя, який би стверджував, що застосування комп’ютерних технологій на уроці неефективне. Питання вже в іншому: як зробити так, щоб застосування комп’ютера стало природною потребою, не викликало різних додаткових проблем. В останній час на допомогу вчителю створено декілька програмних педагогічних засобів. В своїй роботі я використовую наступні ППЗ: «Загальна біологія – 10 клас», «Біологія – 9 клас», «Біологія – 8 клас». Найбільш ефективним є їх використання під час вивчення нового матеріалу, оскільки вони дозволяють відобразити суттєві сторони біологічних об’єктів, наочно представити навчальний матеріал, ефективно перевірити його засвоєння, урізноманітнити організаційні форми роботи з учнями та методичні прийоми вчителя. Крім того без використання ППЗ неможливо обійтись під час виконання лабораторних робіт, особливо коли в кабінеті немає достатньої кількості лабораторного обладнання або роздаткового природного матеріалу, наприклад, під час вивчення дії ферментів слини, порівнянні будови крові людини та жаби, вивченні процесу мітозу, вивченні способу рухів молюсків, внутрішньої будови ланцетника, визначенні деяких органічних речовин, вивченні будови органел клітини тощо.
Щоб комп’ютер економив час учителя, розвантажував його, ефективним є виконання тестів–онлайн. Переваги тест контролю очевидні. Це простий та об’єктивний спосіб перевірки рівня засвоєння школярами навчальної програми. При цьому може оцінюватися як загальний семестровий або річний курс, так і окремо пройдена тема. При перевірці результатів тестування вчитель витрачає менше часу, а можливість похибки в оцінюванні знижується до мінімального рівня.
До найбільш ефективних форм представлення навчального матеріалу на уроках слід віднести мультимедійні презентації. Метою такого представлення інформації є формування у школярів системи мислеобразів, скорочення часу на пояснення, попередження фізичної та психологічної втоми.
3.2.Підведення підсумків
Хочу підкреслити, що нестандартні уроки дозволяють провести заняття на якісно новому рівні, врахувати психологічні та вікові особливості дітей, значно посилити їх інтерес до вивчення біології, розвивати логічне мислення школярів, навички пошуку інформації, групової роботи, формувати ключові компетентності учнів, тим самим покращити якість їх знань з предмету.
3. Позакласна робота – сходинка до особистого росту учнів. Позакласна робота має не менше значення, ніж навчальна діяльність. Важливо поєднувати урочну систему з позакласною роботою з предмету.
3.1.Робота з обдарованими учнями
Умови роботи в школі дозволяють проводити виявлення учнів зі здібностями до вивчення біології та екології. З цією метою я проводжу анкетування,тестування,бесіди з учнями,вчителями. На ранніх етапах вивчення, сприяю розвитку інтересу до предмета-пропоную для читання цікаву науково-популярну літературу. Доцільним вважаю використання індивідуальної програми,творчих задач,дослідів. Результативним виявилося включення таких учнів у роботу класу в ролі консультантів на семінарах і заліках,дослідників при вивченні нового матеріалу,при підготовці додаткового матеріалу. Це дозволяє залишити учня в полі зору свого класу,сприяє його подальшому розвитку,систематизує знання,зміцнює його авторитет серед однолітків,привчає до самостійної діяльності.
-Виготовлення презентацій та творчих робіт:
-Ученицею 11-А класу Бобик Вікторією «Врятуймо природу разом»
- Ученицею 8-А класу Бута Богданою - “ Збережімо життя первоцвітам!” -Ученицею 11-Б класу Гричка Вікторією “ Майбутнє лісів . Яке воно?
-Підготовка до олімпіад.
Підготовка учнів до участі у предметних олімпіадах-важлива складова навчально-виховного процесу,що сприяє не тільки підвищенню їхньої зацікавленості у навчанні,але й формуванню у них важливих інтелектуальних та загально навчальних умінь:аналізувати,узагальнювати й систематизувати фактичний і теоретичний матеріал,працювати з різними інформаційними джерелами,логічно й послідовно викладати свою думку. Тому вважаю,що підготовка учнів до участі в предметних олімпіадах
різних рівнів повинна проводитися системно
Готуючи учнів до олімпіади, намагаюся, щоб вони знали не тільки матеріал програми, а й самостійно засвоювали знання значно глибші. Приділяю увагу тестовим завданням різної складності.
3.2.Робота із слабовстигаючими учнями.
В кожному класі визначаю учнів що належать до категорії « слабо встигаючих». Складаю графіки і тематику роботи з цією категорією учнів. Вірю у здібності «слабковстигаючого» учня та намагаюся передати йому цю віру. На кожному уроці сплановую індивідуальну або групову роботу з цими дітьми та пропоную їм однотипні завдання. Кожний урок – продовження попереднього. Багаторазове повторення основного матеріалу – один із прийомів зі слабкими. На засіданнях м/о звітую, ділюся досвідом з напрацьованого матеріалу.
3.3.Позакласні заходи. Вже традиційними стали в школі «Свято квітів», «Тиждень екології», «Свято зустрічі птахів», «День Землі», «День Води»; тематичні лінійки «СНІД - чума століття», «Не пусти життя за димом», «Туберкульоз - хвороба цивілізації».
Один з найкращих проявів людського характеру – любов до природи. Ніякі наочні посібники і слова не замінять дитині безпосереднього спілкування з природою, коли вона чує шум вітру в гілках дерев, бачить різноманітні барви палітри природи, помічає найдрібніші зміни в лісі і на полі. І чим більше відбувається цих зустрічей з природою, тим більш чутливішою стане душа кожного нашого вихованця. Одним із напрямків екологічного виховання є походи та еколого-краєзнавчі експедиції, мета яких – створення сприятливих умов для кращого пізнання рідного краю, вивчення його багатств, розуміння краси природи. Експедиції мають цілеспрямований характер, являють собою колективну творчу справу, в якій кожен має своє доручення. Результатом є творчі звіти у вигляді випуску газет, фоторепортажів.
3.4.Екологічна агітбригада.
У школі створена і діє агітбригада «Еколог». Учасники агітбригади займаються науково-дослідницькою роботою з метою вивчення природи рідного краю. Активними учасниками є учні 7-11 класів, з якими проводимо конференції, екскурсії, приймаємо участь у різних екологічних конкурсах.
3.5. Я- класний керівник.
Вчитель повинен бути не тільки гарним фахівцем - предметником, а й гарним психологом, який добре розуміє дітей та захищає їх інтереси. Добрі і людяні стосунки між учителем і учнем вбираються і застосовуються дитиною як норма життя.
З метою впровадження ідеї “Виховання інтересу до навчання,поваги один до одного і до старших,любові до рідного краю», я поставила завдання виховувати особистість, яка б: віддано любила свій народ, свою Батьківщину; з повагою ставилась до символів держави; знала і вивчала історію України, традиції, звичаї народу; добре володіла основами наук; удосконалювала свою особистість, розвивала позитивні якості, творила добро заради добра і була безкорисливою; з любов’ю і повагою ставилась до батьків; оберігала природу, турбувалась про неї, примножувала її; сповідувала здоровий спосіб життя.
Як класний керівник намагаюся урізноманітнювати спілкування з учнями, пов’язувати його з повсякденним життям класу, не перетворювати на повчання, перелік настанов та інструкцій, годину для перевірку щоденників тощо. Вважаю,що партнерський підхід до учнів, справедливе та об’єктивне ставлення до них, визначення права учнів на власну думку, повага до них – усе це забезпечить відвертість та ефективність спілкування класного керівника і вихованців.
ІY. Професійне зростання
1.Відкритий урок з біології у 8-А класі на тему «Клас Павукоподібні. Загальна характеристика».
2.Відкрита виховна година «Ми нація єдина, твої ми діти, Україно!» з учнями 9-А класу.
3.Участь в районному методоб'єднанні вчителів біології, доповідь на тему «Нестандартний урок - ефективна форма організації занять біології»
Розгорнутий план-конспект уроку на тему Клас Павукоподібні. Загальна характеристика.
Мета уроку: дати загальну характеристику класу Павукоподібні, показати особливості його будови, пов’язані із життям на суходолі; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, підручником, схемами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати: учні називають загальні ознаки представників класу Павукоподібні; учні пояснюють особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності павукоподібних до середовища існування.
Обладнання: мультимедійна презентація,відео-матеріал,таблиця «Ракоподібні»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку
І. Організаційний етап Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. «Термінологічна розминка». Гетеротрофи; гермафродити ; роздільностатеві організми; двостороння симетрія, розвиток; розмноження; статевий диморфізм.
2.2. « Комп’ютерне тестування».
2.3. Індивідуальне опитування по темі «Ракоподібні» -Охарактеризувати зовнішню будову ракоподібних,на прикладі річкового рака.
-Особливості внутрішньої будови рака.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя . А зараз послухайте загадку,яка вкаже нам на назву тварини ,з якою ми будемо сьогодні знайомитися.
1) Не руками снувалося,
Не руками і ткалося,
Десь далеко вродилося,
У куточку вмостилося.
Сидить злодій тихо-тихо,
Комусь буде лихо-лихо. (Павук.)
А «візиткою» цієї тварини є…
2. Якої пряжі нема в продажі? (Павутини.)
3. Висить сито, руками не вито.(Павутина)
Павуків можна побачити скрізь: у лісі, на городі, у саду, у будинках, на березі річки… Усі вони — прекрасні ткачі. За давньогрецькою легендою, уміння ткати павуки успадкували від лідійської дівчини Арахни. Рукодільниця наважилася викликати саму Афіну на змагання у ткацтві, за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У Греції павук так і називається — арахна, а наукова назва класу павукоподібних — Арахніди.
Повідомлення теми уроку.
Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати тип Членистоногі,і здійснимо подорож до країни Павукоподібні. Метою на уроці …
ІY. Засвоєння нового матеріалу
План
1.Поширення павукоподібних.
2. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика.
3. «Візитка» павука-хрестовика.
4.Особливості внутрішньої будови.
5.Місце павуків у фольклорі.
Розповідь учителя з елементами бісіди.
1.Поширення павукоподібних. Павукоподібні - одні з найдавніших наземних тварин, що відомі з силурійського періоду.Їх вік становить понад чотириста мільйонів років,тоді зявилися перші безхребетні. На сьогоднішній день вони поширені повсюди. Нине деякі загони поширені виключно в тропічних і субтропічних поясах. Скорпіони мешкають також у помірному поясі, а павуки, косарики і кліщі в значній кількості зустрічаються і в полярних країнах.
2. Особливості зовнішньої будови павукоподібних на прикладі павука-хрестовика
Клас Павукоподібні — це численна (близько 60 тис. видів) група наземних членистоногих. До павукоподібних належать більше 10 рядів. Найбільш відомі представники: павуки, скорпіони, кліщі́. Мені здається кожен з вас у природі зустрічав маленького павучка з хрестом на спинному боці. Це павук-хрестовик..Характерні особливості цієї групи тварин ми будемо розглядати на прикладі павука-хрестовика, який належить до ряду Павуки.
Тіло павука-хрестовика різко поділене на головогруди й черевце. Головогруди з розташованими на них хеліцерами, ногощупальцями (педипальпами) та ходильними ніжками (чотири пари) як правило менші за черевце, спереду звужені й притуплені, черевце яйцеподібне. Головогруди покриті щільним твердим щитом, у передній частині якого розташовані очі — чотири пари.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, яка будова органів зору характерна для ракоподібних.
— Як ви гадаєте, очі у павукоподібних прості чи складні
(Обговорення відповідей учнів.)
Учні приходять до висновку, що очі в павуків прості і зір у них слабкий: тільки незначна їх кількість може розрізняти предмети на відстані 20–30 см.
Розповідь учителя
Хеліцери короткі, на їхніх кінцях відкриваються протоки отруйної залози. Хеліцерами павук захоплює й убиває здобич, захищається від ворогів, розрізає нитки павутини. Ногощупальці схожі на кінцівки, але коротші та мають один кігтик і волоски, що служать для проціджування рідкої їжі. У статевозрілих самців ногощупальці видозмінені у зв’язку зі статевою функцією, їхні кінцеві членики перетворені в копулятивні органи, зазвичай дуже складно влаштовані.
Кінцівки покриті волосками, які місцями прилягають, місцями стирчать. Вони різні за формою та розмірами і виконують функції органів чуттів: дотикових і нюхових. Кінцівками павук-хрестовик натягує й розриває павутинні нитки, відміряє відстань між радіусами та витками спіралі павутини.
Черевце павука-хрестовика нечленисте, його сегменти злиті. Покрив черевця еластичний, густо вкритий волосками. На черевці відкривається статевий отвір, розташовані органи дихання — легені й трахеї — та павутинні бородавки.
3.Ловильна сітка павука-хрестовика Найбільш значущою ознакою павуків, яка відрізняє їх від інших є павутина, яка мала вирішальне значення в еволюції цього ряду. У всіх життєвих проявах, що підтримують існування виду, - добування їжі, розмноженні, розселенні й переживання несприятливих умов павуки користуються павутиною. З неї робиться притулок, пастка, з її допомогою відбувається складна процедура спарювання, з неї плететься яйцевий кокон та зимувальний мішок.
Павутина використовується протягом усього життя, аж до розмноження й турботи про потомство. У кожного павука своя “технологія виробництва” павутини.
Як будується ця сітка? Давайте переглянемо дуже цікавий відео-матеріал, з якого ми дізнаємося чому павуки не потрапляють у свої сіті, та як павук обвиває павутиною свою здобич.
Завдання для учнів: — Сформулюйте висновок про значення павутини.
4. Особливості внутрішньої будови павукоподібних Робота в групах (самостійна робота з підручником)
Завдання для груп:
I група — Які особливості будови та нервової системи та органів чуття павука-хрестовика?
II група — Які особливості будови дихальної ,кровоносної та видільної систем павука-хрестовика?
III група — Які особливості будови травної системи павука-хрестовика та особливості розмноження?
(Виступи представників груп, відповіді на запитання однокласників.)
Заповнення таблиці «Внутрішня будова павукоподібних»
Системи органів |
Органи, що їх утворюють |
Значення
|
|
|
|
|
|
|
5.Місце павуків у фольклорі
Павук став праобразом світлої міфологічної істоти – ткача і засновника світу. Павук – символ сонця.
Фольклорний матеріал, в якому зустрічається згадка про павука.
Про павука збереглося дуже мало згадок в українському фольклорі. Відлуння колись цілісного уявлення знаходимо в мові, повір’ях, у деяких обрядах, орнаменті вишивки.
Повідомлення учнів
5. Узагальнення і закріплення знань
5.1. Вставити пропущені в тексті слова.
Дати характеристику класу Павукоподібні.
Павукоподібні — багатоклітинні тварини, у яких симетрія тіла ___________ (двобічна). Середовище життя __________ (наземно-повітряне). Покрив __________ (хітиновий). Тіло сегментоване, поділяється на відділи — _____________ (головогруди і черевце). Кінцівки мають ________ (членисту) будову. Павукоподібні мають _____ (чотири) пари ходильних ніг. Порожнина тіла ______________ (змішана). _______ (хеліцери) слугують для прокушування зовнішніх покривів здобичі і введення в неї отрути. Травлення в павука починається поза його _________ (організмом) і називається ______________ (зовнішнім). Органи дихання — _____________ (легеневі мішки і трахеї). Органи виділення — ___________ (мальпігієві судини).
5.2.Знайти зайвий термін,пояснити, чому він зайвий.
5.3. Розв'язати кросворд .
5.4.Бесіда.
1. Чому клас Павукоподібні належить до типу Членистоногі?
2. Які особливості процесу травлення павуків?
3. Назвіть відмінності між дихальною системою павуків і раків.
6. Підбиття підсумків уроку
Висновок
Важко повірити, але саме павука-хрестовика (Araneus diadematus) у нас плутають з підступним каракуртом частіше за інших. Павук-хрестовик - справжній друг людини: «Коли полювання особливо вдале, деякі павуки з роду аранеус (і серед них наш звичайний хрестовик) ловлять в своїх тенетах по п’ятсот комах за добу. Мухи в цьому улові переважають. На тілі однієї мухи налічується 26 мільйонів мікробів, від яких люди хворіють на туберкульоз, сибірську виразку, холеру, дизентерію, «різних глистів» . По хворобливості укус хрестовика нагадує укол шпильки і ніяких наслідків не викликає.
7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу. Підручник параграф 22
7.2. Індивідуальні та творчі завдання. 1. Підібрати народні прикмети, пов’язані з павуками.
2. Робота в группах Опрацювати матеріал з теми (поширення, особливості будови та життєдіяльності, значення в природі та в житті людини):
I група — павуки;
II група — кліщі;
III група — скорпіони;
Розгорнутий план-конспект виховної годину на тему
"Ми нація єдина, твої ми діти, Україно!"
Мета:
Ø розширити знання учнів про фрагменти з історії України;
Ø донести до учнів необхідність збереження культурної спадщини Батьківщини;
Ø донести важливість збереження патріотичного духу у кожного громадянина;виховувати культуру взаємовідносин між людьми у щоденному житті, повагу до традицій і звичаїв;
Ø сприяти розвитку пізнавального інтересу.
Завдання:
Ø сформувати знання про історію, природні ресурси, культуру України;
Ø стимулювати прагнення до глибшого і детальнішого вивчення унікальності нашої держави;
Ø мотивувати розширення кругозору, вміння чітко і лаконічно висловлювати власні думки, самостійно знаходити необхідну інформацію;
Ø виховувати вміння підтримувати колектив, прагнення до кращого у житті;
Ø розвивати почуття патріотизму.
Обладнання: прапор України, проектор, комп’ютер, записи музики, записи фільму, екран, мультимедійна презентація, відеоролики.
Хід заходу
І. Організаційний етап. (1 хв.)
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми
заходу. (3 хв)
Доброго дня!
Я рада вітати Вас на нашій виховній годині.. Сьогодні вона у нас незвичайна. Ми зібралися тут, щоб краще пізнати нашу Батьківщину.
Тема сьогоднішньої виховної години – «Ми нація єдина, твої ми діти, Україно!». Хочемо розпочати наш захід наступними рядками про Україну. Вірш «Моя Україна» читає Бобочка Мар'яна
Моя Україна На світі багато чудових країн
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося - її здобула
Звитяжна моя Україна.
На землях твоїх неозорих степів
Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів
Моя золота Україна.
В садах і дібровах в вечірні часи
Чарує нас пісня дзвінка солов'їна
І чути співочі дівчат голоси, -
Пісенна моя Україна.
Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі
Незламна моя Україна.
Квітуй, мов калина, на плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний
народ,
Прекрасна моя Україно…
ІІІ. Основна частина заходу (35 хв)
ВЧИТЕЛЬ
У духовному й політичному житті кожного народу є визначні події й роки, які назавжди входять в його історію, свідомість, визначають характер буття, місце і роль країни у світі.
Ми свідки історії, історія – це ми…
Події в Україні починаючи з листопада минулого року тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Ми живемо у непростий час – час змін.
Революція, яка відбулася нещодавно у Києві, довела, що український народ єдиний. Тепер маємо і в нашій історії такі події, що перед усім світом засвідчили прагнення українського народу до вільного, щасливого життя.
Але, як це не сумно говорити, жодна революція не проходить мирним шляхом – без жертв. Жертви завжди є з обох сторін. Ми хочемо, щоб кожен громадянин України згадав, за що він любить свою країну, свою рідну землю. І кожен усвідомив за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвували своїм життям «Небесна сотня». Демонстрація відеофрагменту «Реквієм Небесна сотня»
Зараз, у ці хвилини на сході нашої держави проводиться антитерористична операція, фактично війна з агресором РФ. Мужні бійці воюють за вільну Україну, за її єдність, за наше славне майбутнє. І за незалежність, мир, волю померло багато наших українців. Тому зараз ми вшануємо їх пам'ять хвилиною мовчання.
Мені дуже хотілося нашим сьогоднішнім уроком запалити у ваших сердечках хоча б маленький вогник гордості за те, що ви є українці. Дай вам Бог наснаги і здоров'я зберегти той вогонь і пронести крізь тисячоліття.
Будьте горді, чесні, розумні, любіть Україну.
Слава Україні!
Навіть ті, хто ніколи не чув про існування України, або був лише знайомий з назвою нашої країни, скажуть: «Аааа! Так я знаю Україну!». Чим же особлива наша Батьківщина? Що так звеличує її серед інших країн світу?
Україна — це отча земля, рiдний край, де ми народилися. Столиця України – Київ. Широкi i чарiвнi простори, прекраснi села i мiста. Могутньо котить до Чорного моря сивi хвилi найбiльша рiчка України — Днiпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, лiси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця. Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української землi. На півдні нашу державу омивають теплі моря – Чорне й Азовське, є в нас гори – Карпатські й Кримські.
Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км. Про етапи становлення України, її історію вам розкаже вчитель історії.
Учитель-історії
Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь 9-13 століття.
Не оминають нашої пам’яті величні походи князів за часів Київської Русі, набіги на татар козаків під супроводом гетьманів, бунти під проводом Олекси Довбуша та Максима Залізняка.
Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави – Війська Запорозького.
У 18 столітті козацька автономія була ліквідована Російським царатом. Під час української революції початку 20 століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка, Кубанська народна республіка.
У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського союзу.
Захист національних прав під час Першої і Другої Світових Воєн, від’єднання від СРСР утворення самостійної держави. Люди боролися бо
розуміли, що за них ніхто не побудує їхнього майбутнього. Нас роками хотіли знищити, як націю.
Сучасна держава Україна утворилась в результаті розпаду Радянського союзу 1 грудня 1991 року.
Україна – унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.
Вона складається з 24 областей та автономної республіки Крим,яка є тимчасово окупована сусідською,братньою державою.
Вчитель.Поняття Батьківщини росте разом з вами, збагачується новим, усе глибшим змістом. Нещодавно для вас обмежувалось рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство — і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша — Україна, велика і прекрасна.
Про різноманіття природних ресурсів Ви довідаєтесь від учителя географа.
Учитель географ.Природно-ресурсний потенціал України поєднує у собі колосальні запаси корисних копалин і природно-рекреаційних ресурсів. Найважливіші мінерально-сировинні ресурси країни представлені:
· Кам’яне і буре вугілля – запаси 45,5 мільярдів тон;
· Нафта і газ – 307 родовищ;
· Торф – 1,5 тисячі родовищ;
· Залізні руди – 27,5 мільярдів тон;
· Марганець – 2,3 мільярди тон.
Україна багата на такі корисні копалини: нікель, ртуть, титан, боксити, кухонна сіль, сірка, каолін, вогнетривкі глини, облицювальне каміння та інші.
Більша частина території України розташована у західній частині Східноєвропейської рівнини. Завдяки теплому клімату, гарному рельєфу і чорноземами, що є третиною світових запасів в Україні надзвичайно сприятливі умови для сільськогосподарського виробництва.
В Україні нараховується понад 70 тисяч річок та 20 тисяч озер. 9 мільйонів гектарів країни вкрито лісами, що становить 15% від її площі.
В Україні діє 45 курортів загальнодержавного та міжнародного значення. Понад 400 санаторіїв, які можуть прийняти на лікування більше 600 тисяч відпочиваючих.
Вчитель.Україна — одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у нiй люди різних національностей, загалом понад 100 націй.
Демонстрація відеофрагменту «Україна єдина»
Вчитель .Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже – чинять вплив на нас із вами. Вчені давно дійшли висновку, що найкращі рослинні продукти для людини – ті, які виросли у її країні. Таку їжу людський організм засвоює значно краще, аніж закордонну. Те саме можна й сказати про мову, а детальніше про цікавинки розповість група учнів-лінгвістів.
Учені-лінгвісти
Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.
Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова – його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий українцям сотнями поколінь, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід.» народ без мови не існує, отже плекаючи рідну мову, ми зберігаємо душу свого народу.
Від покоління до покоління, долаючи численні перешкоди українці розвивали народну і літературні мови. Адже вільне творче слово – це душа народу. Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».
Чи задавали ви собі коли-небудь питання, коли почала формуватися українська мова? Першооснови сучасної української мови були закладені кілька тисяч років тому, приблизно одночасно зі становленням латинської мови.
Ближче до сьомого століття українська мова вже більш-менш була схожа на сучасну, хоча вона і зазнавала чималих мовних впливів. Та наразі наша мова – одна з найрозвиненіших та найбагатших мов світу, чим ми не можемо не пишатися.
Серед науковців побутує думка, що мова, якою розмовляє людина, визначає спосіб її мислення, впливає на манери, поведінку та навіть зовнішність! Вам, певно, доводилося помічати, що людина, яка довгий час живе поза межами батьківщини, стає зовсім не схожою на себе.
Цікаве про українську мову свого часу писав філолог Михайло Красуський. Згідно з його науковою працею «Давність української мови» (1880 рік), наша мова – першооснова багатьох мов Європи та Індії. Ці дослідження привели до висновку, що українська мова старша, аніж латинська, грецька чи старослов’янська.
Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, що я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ. Для цього ми маємо засвітитися любовʼю до рідної мови. Українська мова – це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про ї значення, про її рятівну, цілющу, відроджуючи силу:
Ми з нею відомі усюди,
Усе, що треба, нам є
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот.
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
В.Сосюра
Вчитель .Українська пісня — це частина духовного життя народу і вона не залишає його ні в радості, ні в смутку, крок у крок слідує за ним від дитинства до старості. З піснею на вустах він не тільки відзначає свята, не тільки прикрашає народні обряди, а й також славить свої перемоги над ворогом.
А зараз Вашій увазі пісня у виконанні Антонь Віти «Як у нас на Україні».
Вчитель .Слава країни – це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам'ять, у душу народу українського. Про них Вам розкаже група учнів-соціологів.
Учні-соціологи
Тарас Григорович Шевченко – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет, народився в 10 березня 1842 році в Полтавській губернії.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
Борис Патон всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
Микола Амосов – видатний український лікар, вчений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
Ступка Богдан Сільвестрович- український актор театру і кіно, лауреат Шевченківської премії
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною) і Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика) із Донецька, Оксана Баюл (фігурне катання) із Дніпропетровська, Яна Клочкова (плавання) із Сімферополя, Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Анна Бессонова (Київ) (художня гімнастика).
Відомі українці в мистецтві:
Із сучасних зірок в усьому світі стала відомою українська співачка Руслана (Руслана Лежичко), яка в 2004 році виборола перемогу на конкурсі співаків Євробачення.
Ольга Куриленко, остання дівчина Джеймса Бонда, яка сьогодні мешкає в Лондоні, також народилася в Україні в місті Бердянськ. Вона відома ролями в кіно і участю в рекламі кави Сarte Noire.
Ще одна всесвітньо відома красуня, акторка, модель і модельєр Міла Йовович народилася в Києві. Відома ролями в кіно і участю в рекламі Revlon i l’Oréal.
Вчитель Україна славиться не тільки видатними постатями, а і неповторним культурним різноманіттям. Про особливості українських ремесел Вам розповість група учнів-культурознавців.
Учні-культурознавці
У кожного народу є свої національні здобутки. Вишивка, будучи, мабуть, одним з найдавніших способів оздоблення, нітрохи не втратила своєї чарівної привабливості і актуальності сьогодні. Придивіться уважніше і Ви побачите вишиванку хрестиком в інтер'єрі, вишиті сорочки часто можна побачити в гардеробах відомих акторів, телеведучих, спортсменів.
Вважається, що основне призначення вишивки — прикрашання одягу та насправді вишивка несла і несе більш окультний характер. Вишивки — це в першу чергу обереги від усього поганого, а саме: від блискавки, від бездітності, від неврожайності, від нещастя та інших чар зловмисних людей. Розміщення вишивки було невипадковим. Наприклад, в одязі орнамент розташовувався там, де відкривався доступ до тіла, а саме — в низах рукавів, на горловині або комірі, подолі одягу. Кожен колір несе своє значення, кожна фігура у вишивці усе несе своє значення, свою ауру, свою енергетику.
Разом із вишиваними рушниками, сорочками писанка є однією з найдавніших галузок нашого народного ужиткового мистецтва. Чудові, чарівні, прекрасні – такими епітетами нагороджують шанувальники оригінальні зразки народного мініатюрного розпису писанки.
Майстерність художнього вивершення української писанки, багатство сюжетних і орнаментально-декоративних композицій, неповторність кольорових гам – усе це поєднує давнє, традиційне і вічно молоде рукодільництво, котре не поступається перед знаменитими китайськими та японськими малярськими мініатюрами.
Традиції українського гончарного виробництва не тільки продовжують існувати. Останнім часом вони одержали новий імпульс до розвитку, що відбилося у відродженні старих і створенні нових промислів. У наш час кожна господиня має глиняний посуд, що є не лише модно, але й корисно.
Вчитель. А зараз, для справжніх патріотів своєї Батьківщини вікторина «Чи знаєте Ви Україну?»
—А зараз будемо давати відповіді на запитання, які прив’язані до надувних кульок.
1. Хто автор слів Гiмну України? (Чубинський.)
2. Край, де ви народились, живете i зростаєте. (Батькiвщина.).
3.Людина, яка належить до певної держави, пiдпорядковується законам, перебуває пiд її захистом. (Громадянин.)
4.Столиця України. (Київ.)
5. Найголовнiша пiсня країни. (Гiмн.)
6. Один iз державних символiв. (Прапор.)
7.Якi гори є на територiї України? (Кримські, Карпати.)
8.Назвiть найвищу гору Карпат? (Говерла, 2 061 м.)
9. Які моря є на територiї України? (Чорне, Азовське.)
10.Яка найбiльша рiчка? (Дніпро.)
11. Основний закон України. (Конституцiя.)
12.Державна мова України. (Українська.)
13.Найголовнiший майдан нашої країни. (Майдан Незалежності.)
14.Кого називають Кобзарем України? (Т.Г.Шевченка.)
15. Що святкують українцi 28 червня? (день Конституції.)
Запитання до знавців культури:
v Кольори нашого державного прапору
v Розкажіть перші стрічки національного Гімну
v Президент України
v Дерево, яке освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил
v Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями
v Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди
v Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами
v Чим прикрашають голову українські дівчата.
v Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу
ІV. Підведення підсумків виховного заходу. (6 хв)
- Яким буде майбутнє країни залежить від кожного з нас. Батьківщина, як мати, одна. Ми повинні дбати про неї, щоб вона була багатою, квітучою, яскравою. А для цього нам треба любити її, плекати, захищати.
Ми сьогодні доклали свою часточку до збереження миру і єдності в нашій Батьківщині. Усі ми сподіваємося, що найзаповітніше бажання українців сьогодні - жити під мирним небом України і не допустити війни здійсниться обов'язково.
Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину.
Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
Демонстрація відеофрагменту «Молитва за Україну».
3.Участь в районному семінарі-практикумі вчителів біології
YІ . Успіхи моїх учнів.
Працюючи,намагаюся забезпечити високу результативність,якість своєї праці. Мої учні неодноразово ставали переможцями конкурсу екологічної просвіти, конкурсу «Моральний вчинок» та призером предметної олімпіади, а саме:
2011-2012н.р.- І місце у всіх номінація Районного етапу ХІ
Всеукраїнського конкурсу колективів екологічної
просвіти серед ЗОШ району-колектив “ Еколог ”;
2013-2014 н. р.- ІІІ місце у Всеукраїнському екологічному конкурсі
“ Земля - наш спільний дім ”
І місце у ІІ етапі конкурсу “ Моральний вчинок ” ,
учениця 11-А кл. Бобик Вікторія.
2014 -2015 н. р.- ІІІ місце, на районній олімпіаді з біології, учениця 8-А
класу, Бута Богдана.
І місце у ІІ етапі конкурсу “ Моральний вчинок ” ,
учениця 11-Б класу Гричка Вікторія
Y. Висновки та перспективи подальшого розвитку
Справжній педагог повинен працювати на майбутнє,випереджати свій час. На протязі своєї педагогічної діяльності вчитель повинен займатися професійним самовдосконаленням. Одним з основних складових самовдосконалення є самоосвіта .
Самоосвіта - це свідома планомірна робота вчителя над собою, удосконалення своїх значущих якостей, емоційно-вольової сфери, комунікативної компетентності, організаційних здібностей і. т. д.
В період бурхливого науково-технічного розвитку, швидкого росту наукових знань, їх широкого застосування у виробництві, однією з головних задач навчання стає розвиток творчого мислення, пізнавальних здібностей учнів , вміння самостійно поповнювати знання .
Розв'язок цієї задачі органічно пов'язаний з активізацією навчання, з розробкою систем методів і прийомів навчання, які спрямовані на формування пізнавальної активності учнів, засвоєння ними навчального матеріалу , розвиток інтелектуальних здібностей учнів і вміння працювати з сучасною технікою .
Тож перед кожним вчителем стоїть дуже важливе завдання -створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу кожного учня та його самореалізації у навчально-виховному процесі.
На сьогоднішній час відбувається еволюція змісту, форм і методів навчання , яка спонукає до розробок і впровадження новітніх освітніх технологій. Серед них найперспективнішою видається інтерактивна технологія . Завдяки їй учень стає активним учасником процесу навчання.
В наступному навчальному році планую більше уваги приділити роботі з слабо встигаючими учнями та більш якісній у підготовці учнів до участі в II етапі Всеукраїнської предметної олімпіади.